ADAKAH BENAR FELDA KEHILANGAN TANAH DI JALAN SEMARAK DAN SHAHRIR SEBAGAI PENYELAMAT FELDA
Part : 2
Sebagaimana yang telah dinyatakan pada Part 1 sebelum ini, ekoran dari persetujuan semua pihak termasuklah Ahli Lembaga Pengarah FELDA dan Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC) pada 24hb Januari 2014 telah mengeluarkan “Letter of Award” kepada syarikat Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB) sebagai lantikan rasmi “Master Developer” di dalam projek pembangunan tanah milik FELDA di Jalan Semarak.


Kemudiannya pada 2hb Jun 2014 satu persetujuan, dari semua pihak yang terlibat di atas, telah  mewujudkan satu kerjasama iaitu “Development Agreement-Pertama”, di antara syarikat SPSB dengan pihak FIC / FELDA telah pun ditanda tangani. Manakala adalah dipercayai sepenuhnya bahawa isi kandungan “Development Agreement-Pertama”, sudah semestinya di semak secara “maximum evaluation” oleh semua pihak yang berkaitan, yang juga pihak-pihak utama yang telah bersetuju membuat persetujuan di dalam perjanjian ini. Sebagai entiti kerajaan yang berusia 58 tahun pada ketika itu, FELDA ditafsirkan sebagai cukup matang dan berpengetahuan untuk mengetahui, menyedari serta menilai kesan akibatnya, disamping mendapat nasihat yang tepat dari Unit Perundangan FELDA. Jika isi kandungan “Development Agreement-Pertama” ini seakan-akan “berat sebelah” atau lebih tepat tidak mengandungi isi kandungan yang menitik beratkan kepentingan FELDA, kenapa ianya perlu ditanda tangani dan dipersetujui?
Seterusnya biar kita lihat apakah isi kandungan penting yang terkandung di dalam perjanjian-perjanjian berkenaan. Ayat utama yang tertera adalah:

“THE MASTER DEVELOPER shall prepare all necessary application and shall do all acts”. Ayat ini mengandungi maksud yang sangat luas malah memberikan kuasa yang sangat besar kepada syarikat SPSB di dalam mengambil sebarang tindakan tanpa sebarang sekatan.

Walau bagaimana pun ianya masih tertakluk bagi tujuan untuk memastikan kejayaan pembangunan di atas tanah berkenaan.

FELDA juga sememangnya mengetahui status tanah yang dimaksudkan bagi tujuan pembangunan tersebut. Kepelbagaian status tanah-tanah berkenaan haruslah di ubah kepada status komersil bagi tujuan pembangunan. 


Maklumat yang diterima jelas menterjemahkan bahawa syarikat SPSB telah membelanjakan wang sebanyak RM40 juta bagi kerja-kerja pengubahan status tanah itu berpandukan peruntukan, peraturan dan keperluan sebagaimana yang di kehendaki oleh Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan. Kos bagi perkara di atas sepenuhnya ditanggung oleh syarikat SPSB tanpa sebarang bantuan dari pihak FELDA. 

Tan Sri Shahrir Samad sepatutnya mengambil maklum akan persetujuan-persetujuan yang telah di capai oleh pihak-pihak yang terlibat sebelum menunding jari kepada mana-mana pihak.

Apa yang ingin ditegaskan di sini adalah kesan dan akibatnya di atas kesemua persetujuan oleh kesemua pihak-pihak yang terlibat, sebagaimana yang dimaklumkan sebelum ini. Sekali lagi ingin disebut persetujuan yang terkandung di dalam isi kandungan perjanjian-perjanjian serta semua persetujuan yang lain pastinya telah dibuat  “maximum evaluation” oleh kesemua pihak yang terlibat, secara matangnya dan dengan “full of knowledge” sebelum ianya di tanda tangani. Ia menjurus kepada anggapan bahawa satu nasihat tepat telah diberikan oleh Unit Perundangan FELDA kepada FIC ataupun kepada FELDA sendiri berkaitan kesemua perkara di atas.

Sepanjang 2014 hinggalah 2017, segala persetujuan tidak dibuat sekali gus. Ianya melibatkan perbincangan demi perbincangan dan persetujuan demi persetujuan. Maka terdedah pula ada berlakunya perubahan demi perubahan terhadap komponen pembangunan merujuk kepada komponen pembangunan asal yang dipersetujui pada 2014.

Berikut adalah perubahan-perubahan komponen pembangunan yang di cadangkan dan dipersetujui oleh pihak-pihak yang berkaitan. Walau bagaimanapun di tegaskan bahawa perubahan komponen-komponen pembangunan ini memberikan kesan yang amat besar terhadap modal aliran tunai sepertimana yang dipersetujui sebagaimana awalnya pada tahun 2014:-
Perubahan demi perubahan komponen pembangunan menyebabkan gangguan terhadap modal aliran asal persetujuan projek ini dari ratusan juta ringgit kepada berbillion ringgit. 



Rata-rata rakyat Malaysia terutama warga FELDA yang berkepentingan di dalam isu ini, bertanyakan apakah kuasa yang membolehkan pertukaran hak milik tanah berkenaan dari pemilik asal kepada pemilik baru. Isu ini hangat diperbincangan disegenap pelusuk negara. Walau bagaimanapun penjelasan di atas haruslah di ambil kira sebagai punca utama kejadian.

Pihak syarikat SPSB juga dimaklumkan telah membuat penghantaran Notis Pemberitahuan kepada FIC / FELDA bahawa akan berlakunya proses pertukaran hak milik tanah berkenaan. Notis Pemberitahuan tersebut telah disiapkan pada 8hb November 2016 dan telah di hantar secara rasminya pada 14hb November 2016 kepada Jabatan Pengurusan Tanah FELDA. Walau bagaimanapun sekiranya FELDA merasakan ianya adalah sesuatu yang amat penting, kenapa tiada sebarang bantahan di buat oleh FIC / FELDA kepada pihak-pihak berkaitan seperti Pejabat Tanah dan Galian Wilayah atau kepada pihak syarikat SPSB sendiri? Atau setidaknya menghubungi syarikat SPSB dan memaklumkan bantahan secara lisan.

Selain itu dipercaayai pihak Jabatan Pengurusan Tanah FELDA telah memberi kerjasama untuk membekalkan beberapa dokumen yang berkaitan bagi tujuan proses penukaran hak milik tanah tersebut.


Gambar ehsan Utusan Malaysia Online
Selain itu semua pihak haruslah bersabar menantikan keputusan hasil siasatan pihak berkuasa terlibat di dalam menentukan hala tuju keputusan kes ini.

Sila nantikan pendedahan lanjut di bahagian ketiga (Part: 3). 


Comments

Popular posts from this blog

Authorities arrest MBI Group founder, freeze 98 bank accounts totalling RM209m

BN trouble shooter Ramesh Rao Krishnan Naidu, who is he?

APAKAH KAITAN MONSPACE DAN ZHANG JIAN